Pe drumul către neutralitatea emisiilor
Limitarea încălzirii globale este una dintre cele mai presante provocări globale. dm drogerie markt se angajează să respecte Acordul de la Paris și contribuie la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră (GES) pe întregul său lanț de valoare. Obiectivul este de a reduce propriile emisii și, în același timp, de a promova un consum prietenos.
Schimbările climatice reprezintă una dintre cele mai mari provocări globale ale vremurilor noastre. În cadrul Acordului de la Paris din 2015, comunitatea internațională a convenit să limiteze încălzirea globală la sub două grade Celsius față de valorile preindustriale și să reducă emisiile globale de gaze cu efect de seră la net zero până în 2050. dm drogerie markt își asumă în mod explicit aceste obiective și urmărește o strategie pe termen lung de decarbonizare pentru a contribui eficient la protecția climei.
Emisiile de-a lungul lanțului de valoare al grupului dm provin în mare parte din etapele anterioare – în special din producția și transportul produselor vândute, precum și din construcția și renovarea magazinelor dm. De asemenea, operarea magazinelor, centrelor de distribuție și a dm dialogicum contribuie semnificativ la emisiile totale. În plus, în etapele ulterioare se generează emisii suplimentare, de exemplu, prin utilizarea produselor sau prin deplasările clienților și angajaților către magazine.
În același timp, schimbările climatice în curs de desfășurare prezintă riscuri semnificative pentru compania noastră. Evenimentele meteorologice extreme, cum ar fi inundațiile, perioadele de căldură sau furtunile, pot întrerupe lanțurile de producție și livrare, pot provoca penurie de materii prime sau pot deteriora infrastructura. Pentru a preveni aceste riscuri și a valorifica oportunitățile economice, dm a dezvoltat sistematic strategia sa climatică.
Obiectivul central al dm este de a deveni neutru din punct de vedere climatic până cel târziu în 2045. În acest sens, au fost formulate obiective specifice de reducere, care sunt urmărite pe baza mai multor domenii de acțiune.
Măsuri centrale pentru reducerea emisiilor:
De asemenea, strategia de achiziție a energiei este dezvoltată continuu pentru a asigura un procent cât mai mare de energie din surse regenerabile. În prezent, 67% din necesarul de energie al întregului grup dm provine din surse regenerabile.
Un alt accent este pus pe decarbonizarea gamei de produse. Până în 2025, se va finaliza o evaluare cuprinzătoare a emisiilor de gaze cu efect de seră pe baza grupelor de produse, pentru a conveni măsuri concrete de reducere împreună cu partenerii de producție. dm se bazează, printre altele, pe analize ale ciclului de viață (LCA), utilizarea crescută a materialelor reciclate și produse cu un amprente de CO₂ redus.
De asemenea, în logistică se implementează măsuri pentru a reduce emisiile. Se pune accent pe transportul combinat, în care produsele sunt transportate pe distanțe lungi cu trenul. În livrarea magazinelor, dm testează utilizarea camioanelor electrice și pe bază de hidrogen. În Germania și Austria, au început deja primele proiecte pilot. În plus, dm promovează mobilitatea prietenoasă cu clima prin biciclete de serviciu, stații de încărcare pentru vehicule electrice și locuri de parcare pentru biciclete.
Nu în ultimul rând, activitățile de construcție sunt evaluate din perspectiva ecologică. În Austria, începând cu 2024/25, va începe evaluarea sistematică a impactului asupra emisiilor de gaze cu efect de seră în construcții. În Germania, se utilizează deja materiale reciclate în construcția magazinelor pentru a reduce emisiile și consumul de resurse.
În total, emisiile Scop 1 și Scop 2 ale grupului dm au fost reduse de la 56.129 de tone de CO₂ echivalent (2021) la 52.049 de tone (2023) – în ciuda creșterii numărului de locații.
Emisiile de-a lungul lanțului de valoare al grupului dm provin în mare parte din etapele anterioare – în special din producția și transportul produselor vândute, precum și din construcția și renovarea magazinelor dm. De asemenea, operarea magazinelor, centrelor de distribuție și a dm dialogicum contribuie semnificativ la emisiile totale. În plus, în etapele ulterioare se generează emisii suplimentare, de exemplu, prin utilizarea produselor sau prin deplasările clienților și angajaților către magazine.
În același timp, schimbările climatice în curs de desfășurare prezintă riscuri semnificative pentru compania noastră. Evenimentele meteorologice extreme, cum ar fi inundațiile, perioadele de căldură sau furtunile, pot întrerupe lanțurile de producție și livrare, pot provoca penurie de materii prime sau pot deteriora infrastructura. Pentru a preveni aceste riscuri și a valorifica oportunitățile economice, dm a dezvoltat sistematic strategia sa climatică.
Obiectivul climatic 2045
Începând din 2020, dm își măsoară emisiile directe și indirecte de gaze cu efect de seră conform standardelor Greenhouse Gas Protocol. Analizele arată că o parte semnificativă a emisiilor provine din categoriile denumite Scop 3, adică din procesele anterioare și ulterioare. Obiectivul este de a identifica toate sursele relevante de emisii și de a dezvolta măsuri specifice de reducere. Cea mai mare relevanță o are gama de produse. De asemenea, pe termen lung, se va include și distanța parcursă de clienți pentru a ajunge la magazine în bilanțul emisiilor.Obiectivul central al dm este de a deveni neutru din punct de vedere climatic până cel târziu în 2045. În acest sens, au fost formulate obiective specifice de reducere, care sunt urmărite pe baza mai multor domenii de acțiune.
Eficiența energetică
Creșterea eficienței energetice și utilizarea energiei regenerabile joacă un rol esențial. Consumul mediu de energie pe metru pătrat de suprafață de vânzare trebuie să fie redus anual cu cel puțin un kilowatt-oră. Astfel, dm investește în tehnologie modernă, cum ar fi pompe de căldură, trecerea completă la iluminatul LED și sisteme automate de control pentru ventilație și încălzire. Aceste măsuri sunt completate de un sistem de management energetic la nivel de grup conform standardului DIN EN ISO 50001, care urmează să fie implementat în toate țările până în 2027. Până la sfârșitul anului fiscal 2023/24, șapte țări erau deja certificate.Măsuri centrale pentru reducerea emisiilor:
- Extinderea sistemelor fotovoltaice (78 de instalații, 9.500 MWh producție în 2024)
- Achiziția de energie electrică prin contracte de tip Power Purchase Agreements pentru energie eoliană și solară
- Utilizarea tehnologiei eficiente din punct de vedere energetic (pompe de căldură, iluminat LED, sisteme de control)
- Implementarea sistemelor de management energetic conform ISO 50001
- Utilizarea camioanelor electrice și pe bază de hidrogen în transportul de livrare (proiecte pilot în Germania și Austria)
- Reducerea frecvenței livrărilor și optimizarea logisticii inverse
- Evaluarea emisiilor de gaze cu efect de seră pentru ambalajele produselor și introducerea alternativelor cu emisii reduse de CO₂
- Evaluarea ecologică a echipamentelor din magazine și utilizarea materialelor reciclate
De asemenea, strategia de achiziție a energiei este dezvoltată continuu pentru a asigura un procent cât mai mare de energie din surse regenerabile. În prezent, 67% din necesarul de energie al întregului grup dm provine din surse regenerabile.
Un alt accent este pus pe decarbonizarea gamei de produse. Până în 2025, se va finaliza o evaluare cuprinzătoare a emisiilor de gaze cu efect de seră pe baza grupelor de produse, pentru a conveni măsuri concrete de reducere împreună cu partenerii de producție. dm se bazează, printre altele, pe analize ale ciclului de viață (LCA), utilizarea crescută a materialelor reciclate și produse cu un amprente de CO₂ redus.
De asemenea, în logistică se implementează măsuri pentru a reduce emisiile. Se pune accent pe transportul combinat, în care produsele sunt transportate pe distanțe lungi cu trenul. În livrarea magazinelor, dm testează utilizarea camioanelor electrice și pe bază de hidrogen. În Germania și Austria, au început deja primele proiecte pilot. În plus, dm promovează mobilitatea prietenoasă cu clima prin biciclete de serviciu, stații de încărcare pentru vehicule electrice și locuri de parcare pentru biciclete.
Nu în ultimul rând, activitățile de construcție sunt evaluate din perspectiva ecologică. În Austria, începând cu 2024/25, va începe evaluarea sistematică a impactului asupra emisiilor de gaze cu efect de seră în construcții. În Germania, se utilizează deja materiale reciclate în construcția magazinelor pentru a reduce emisiile și consumul de resurse.
În total, emisiile Scop 1 și Scop 2 ale grupului dm au fost reduse de la 56.129 de tone de CO₂ echivalent (2021) la 52.049 de tone (2023) – în ciuda creșterii numărului de locații.